Wanneer is een voertuig een oldimer ?

Een personenwagen wordt oldtimer wanneer deze 25 jaar oud is. Lichte vrachtwagens, vrachtwagens en bussen worden oldtimer wanneer ze 30 jaar oud zijn.

  

Wat kost een oldtimer ?

De kosten van een oldtimer kunnen moeilijk ingeschat worden. Alles hangt natuurlijk af van de toestand en het type van het voertuig. Het spreekt voor zich dat en Ferrari duurder is dan bijvoorbeeld een VW Kever. Om een juistere prijsquotering te weten te komen van je gekozen wagen, kan je beter De Belgische Oldtimergids aanschaffen. Hierin staat van vrijwel alle oldtimers een richtprijs. 

Men spreekt meestal over 3 verschillende toestanden. “Restauratietoestand”, “Redelijke staat, maar rijden met wat werk” en “auto in goede staat, gerestaureerd of origineel”. 

Een mustang coupé in restauratietoestand heb je al voor ong. 6.000 €, maar een Shelby mustang zal eerder rond de 30.000 € kosten in dezelfde staat. Alles hangt ervan af wat je wil en wat je wil spenderen.

  

Wat kost het om een oldtimer verzekeren ?

Een oldtimer kost heel weinig qua verzekering. Je hebt 2 manieren om hem te verzekeren, “de oldtimerverzekering” of de “classic car verzekering”. Wanneer je je wagen inschrijft als oldtimer heb je bepaalde beperkingen, maar je moet enkel een jaarlijkse forfaitaire taks betalen en maar éénmalig naar de technische keuring. Een classic car verzekering betaal je iets meer, maar dan heb je nagenoeg geen beperkingen. Je moet dan wel jaarlijks naar de technische keuring en betaald ook de forfaitaire wegentaks. Onze persoonlijke voorkeur gaat uit naar de classic car verzekering. Het kost ongeveer 100 € meer per jaar, maar dan heb je meer aan je voertuig. Je kan hem ook voor dagelijks gebruik inschrijven, maar dan gaat het natuurlijk wat duurder worden.

 

Kan ik een oldtimer houden wanneer ik niets ken van techniek ?

 Daar zijn wij voor . Aan de hand van een vraagbaak kom je voor de meeste kleinigheden al wat verder.

 

Waar moet ik op letten bij de aankoop van een oldtimer ?

Er zijn gevoelige plaatsen qua roest. Deze gelden voor de meeste auto's. Bijvoorbeeld de dorpels, de onderkanten van de deuren, het batterijbakje, de wielkasten + randen, de cowl vents enz. Ook de technische aspecten kan je beste eens goed nakijken. Bijvoorbeeld, draait de motor regelmatig, start hij goed, schakelt de versnellingsbak soepel, remt de wagen normaal, zijn de schokdempers nog goed enz. Als je een oldtimer koopt, bekijk dan eerst of er nog veel onderdelen voor het bepaalde model beschikbaar zijn. Dit is een troef voor de Mustang. Vrijwel alle onderdelen zijn nog gemakkelijk beschikbaar. Zowel NOS als reproductie.

  

Moet ik lid zijn van een club ?

Je moet geen lid zijn van een club, maar het brengt natuurlijk wel veel voordelen met zich mee. Mensen met dezelfde hobby en dus ook kennis van zake, voordelen bij de verzekeringsmaatschappijen, voordelen bij shops, meetings en niet te vergeten dat je behoort tot een grotere groep welke je belangen kan verdedigen t.o.v. bijvoorbeeld de overheid (idiote wetsvoorstellen).

Er zijn verschillende "merkenclubs", waar alleen een bepaald merk vertegenwoordigd is, maar er zijn ook clubs die merkonafhankelijk zijn, en alle oldtimers vertegenwoordigen.